Světová grafická avantgarda II
World graphic avantgarde II


Picasso   Rattner   Rouault   Vlaminck

 

 

 

 

Pablo Picasso
(1881 - 1973)

 

Pablo Picasso se narodil v roce 1881 ve španělském městě Malaga, v rodině Baskického učitele kreslení. 
Ve čtrnácti letech Pablo skládá s výborným výsledkem přijímací zkoušky do kurzu umění na Škole umění v Barceloně. Dva roky poté je přijat do Královské akademie umění v San Fernandu, ale nenastupuje na studia. Místo toho odjíždí na krátký čas do Madridu, aby se zdokonalil v technice svého malířství. 
V roce 1900 poprvé odjíždí na krátkou návštěvu Paříže, kde je doslova uchvácen uměním Van Gogha a Toulousse Lautreca. Později se usídluje v Paříži natrvalo. Jeho ateliér se záhy stává střediskem umělců a spisovatelů, kteří zde formulují základy nové estetické nauky kubismu. 
Picasso zcela mění historii umění v roce 1908, kdy po měsících příprav maluje 'Slečny z Avignonu'. Svým obrazem ohlašuje revoluci kubismu. 
Picasso stále tvoří bezpočet kubistických obrazů, avšak stále silněji si uvědomuje omezenost námětu. Studuje tedy díla a styly starých mistrů a vrací se ke svým původním námětům - akrobatům, harlekýnům, tanečnicím malíři a jeho modelce. 
Jeho díla jsou již od jeho mládí vystavována po celém světě a Picasso se těší nevídanému zájmu a popularitě. 
Umírá 8. dubna 1973 v Mougins, je pohřben v Vauvenargues. I když téměř celý svůj život strávil ve Francii, svým nezaměnitelným stylem je považován za předního španělského umělce. 

 




 

Pablo Picasso
Le Peintre et son modele

litografie / lithograph
24 x 32 cm, 3.2. 1954, I.






rámováno / framed


 











Pablo Picasso
Suite de 180 dessins de Picasso

litografie / lithograph
28 x 18,5 cm, 2.5. 1954
signováno LD v kameni / signed in stone

 

rámováno / framed

 

 









 

 

Abraham Rattner
(1893-1978)

Dílo Abrahama Rattnera se dá označit jako figurativní expresionismus. Narodil se v městečku Poughkeepsie ve státě New York, později studoval umělecké školy ve Washingtonu DC a Pensylvánii. Studijní cesta do Paříže v roce 1920 se mu prodloužila až do začátku 2. světové války. Spolu s dalším Američanem Calderem patřil do umělecké pařížské komunity. Jeho návrat do Ameriky byl velkým impulsem pro mladé americké umělce. Do Paříže se vrátil až v roce 1951. 



 

 

Abraham Rattner
Fire

litografie / lithograph
35,5 x 26 cm, 1937
signováno PD v desce / signed in the stone

 

 





 

 

Georges Rouault
(1871 - 1958)

 

Georges Rouault, jeden z původní skupiny Fauvistů, je považovaný za nejdůležitějšího křesťansko-náboženského umělce dvacátého století. Rouault, narozen během německého bombardování Paříže v 1871, pokládal první světovou válku za důkaz toho, co si lidé dokázali udělat navzájem. Název jednoho z tisků v Miserere, jeho obsažného souboru grafik, je převzatý Lucanovy Pharsalie týkající se římských občanských válek, "člověk člověku je vlkem". V jeho obrazech právě tak jako v jeho grafice, Rouault znázorňuje myšlenku "myslíme si, že jsme králové," ale jsme jak cirkusoví šašci nesoucí vlastní škrabošku, abychom zastřeli svou pravou tvář.
Pro české milovníky umění není bez zajímavosti, že Rouaulta objevil a propagoval v době, kdy ve Francii ještě nebyl slavný, Josef Florián ze Staré Říše. On, Bohuslav Reynek, Josef Čapek a další byli velkými Rouaultovými obdivovateli a udržovali s ním časté písemné kontakty.

 

 

 

Georges Rouault
Pierrot

litografie / lithograph
35 x 26 cm, 1939
signováno DU v desce / signed in the stone

 







Maurice de Vlaminck
(1876 - 1958)

 

Malíř samouk Maurice de Vlaminck si původně vydělával na živobytí hrou na housle a psaním krátkých románů. Byl také profesionálním závodním cyklistou až do doby, kdy se v roce 1900 setkal s umělcem André Derainem a začal se zabývat malováním. S Derainem pak bydlel ve studiu v Seine at Chatou, malém předměstí Paříže. Byl ovlivněn expresivností Vincenta van Gogha a od roku 1907 se začal zajímat o díla Paula Cézanna. V roce 1905 se stal členem skupiny fauvistů. Společně s Derainem, Henri Matissem a Georgesem Rouaultem pak vystavoval v pařížském Salónu. Svými narušenými formami a plochými vzory namalovanými hrubými barvami jejich práce vyvolaly obrovské vlny nesouhlasu kritiků.

De Vlaminckův přístup k barvě a jednoduchým tvarům fauvismu mu pomohl utvořit jeho typický styl. Prudké tahy štětcem s modrou, oranžovou a růžovou pozměnily perspektivu tak, že vytvořil vysoce expresivní a turbulentní bohaté scény pulsujícími energií. Vlaminck o tomto klíčovém období své tvorby později napsal: "Zesvětlil jsem všechny tóny. Přepsal jsem je do orchestrace barev a všech pocitů, kterých jsem si byl vědom. Byl jsem barbar, jemný a přesto plný násilí."



 

 

 

Maurice Vlaminck
Nature morte aux citrons

litografie / lithograph
17 x 21 cm, 1958
signováno PD / signed