Světová grafická avantgarda II
World graphic avantgarde II


Masson   Matisse   Miró

 

 

 

 

André Masson
(1896 - 1987)

André Masson se narodil ve francouzské Balagny. Na počátku své tvorby pracoval stejně tak jako jeho přátelé André Breton, Joan Miróa Max Ernst technikou "automatismu" tvořenou svobodnou kresbou například malováním do písku. V roce 1930 odmítl dogmata surrealismu a začal se zajímat, jak sám říká: " o základní impulsy lásky a nenávisti". V roce 1940 emigroval do Ameriky kde se začal zajímat o afro-americké umění a mýty původních amerických obyvatel. Svými ideami surrealismu a znalostí evropského umění ovlivnil mnohé americké umělce. O svém umění říká: „Mé dílo je bludné. Nedokážu setrvat déle na jednom místě; dávám přednost labyrintu duše před přímými a bezpečnými cestami.“





 



André Masson
Erotique

litografie / lithograph
31 x 24 cm, 1969

 











 

 

André Masson
The Moon

litografie / lithograph
35,5 x 26 cm, 1938
signováno LD v desce / signed in the stone

 

 











 

 

 

André Masson
The Sun

litografie / lithograph
35,5 x 26 cm, 1938
signováno LD v desce / signed in the stone

 


 

 











 

 

 

 

 

 

Henri Matisse
(1869 - 1954)

 

Francouzský malíř, grafik a sochař, hlavní představitel fauvismu. V raném období ovlivněn zejm. P. Cézannem (Model v ateliéru, Carmelina) a neoimpresionismem (Přepych, klid a rozkoš), v období fauvismu (od roku 1904) vytvářel jasnými barevnými skvrnami a jejich rytmem tvar i prostor, později začal více uplatňovat vedle barvy i linii. 

Mistr barev a malířské zkratky. Ve figurálních kompozicích, podobiznách, zátiších a interiérech sledoval zejm. dekorativní účinek v rytmu kresebné arabesky. Autor obrazů, nástěnných maleb, koláží, návrhů na gobelíny, scénografií (zejm. pro Ďagilevův Ruský balet) a ilustrací (poezie S. Mallarméa, Ch. Baudelaira a dalších). Od roku 1943 tvořil mj. série „papiers découpés“ – obrazů skládaných z barevných lepených papírů (Pohřeb bílého Pierota, Kreolská tanečnice, Nu Bleu). 

 

 


 

 

Henri Matisse
Fleurs de Neige

litografie / lithograph
32 x 15 cm, 1951
signováno PD v desce / signed in the stone













 

 

Henri Matisse
L´Escargot

litografie / lithograph
24 x 24 cm, 1953
signováno PD v desce / signed in the stone













 

 

Henri Matisse
Nu Bleu VI

litografie / lithograph
31 x 25,5 cm, 1952
signováno LD v desce / signed in the stone













 

 

Henri Matisse
Nu Bleu VII

litografie / lithograph
32 x 22 cm, 1952
signováno DU v desce / signed in the stone

 

 













 

 

Henri Matisse
Sitting Nude - Le Perruche et le Siréne I

litografie / lithograph
22 x 20 cm, 1955
signováno LD v desce / signed in the stone

 













 

 

Henri Matisse
Sitting Nude - Le Perruche et le Siréne II

litografie / lithograph
24,5 x 16 cm, 1955
signováno LD v desce / signed in the stone

 













 

 

Henri Matisse
Végétaux

litografie / lithograph
32 x 14,5 cm, 1952
signováno PD v desce / signed in the stone

 













 

 

 

Henri Matisse
Verve

litografie / lithograph
34 x 25 cm, 1937

 













 

 

Henri Matisse
Verve - verso

litografie / lithograph
34 x 25 cm, 1937

 













 

 

Henri Matisse
Zulma

litografie / lithograph
31,5 x 16,5 cm, 1950
signováno LD v desce / signed in the stone

 













 

 

Henri Matisse
Tete

linořez / linogravure
29 x 21,5 cm, 1938
signováno LD v desce / signed in the stone

 













 

 

Henri Matisse
Femme au chapeau

litografie / lithograph
32 x 23 cm, 1935
signováno LD v kameni / signed in stone

 













 

 

Joan Miró
(1893 - 1983)

 

Jeho práce je charakteristická psychickým automatismem, využíváním podvědomí a velmi svobodnou formou.
Už při prvních studiích na výtvarné škole ohromoval všechny svým používáním barev. V roce 1918 Miró pořádá první samostatnou výstavu. Výstava však není úspěšná, jeho obrazy dělají dojem jen na malou skupinku lidí, většina návštěvníků nebyla schopna pochopit a rozeznat jeho nevšední talent. Apatie a nevšímavost lidí v Barceloně ho plně přesvědčila opustit domov a odjet do Paříže v roce 1919.
První návštěva Paříže nebyla pro Miróa úspěchem, neboť prodej jeho maleb byl v Paříži ještě riskantnější než doma. Setkal se však s Picassem, jemuž prodal svůj autoportrét, kterého si Picasso ve své sbírce velmi cenil až do konce života.
Miró se osudově setkává s André Bretonem, Paulem Eluardem a Louisem Aragonem, kteří právě v té době přinášejí vznik surrealismu. André Breton o jeho stylu dokonce prohlašuje, že je nejsurrealističtější ze všech surrealistů.
V Paříži nemá peníze ani na jídlo, za den sní jen několik suchých fíků. Je příliš pyšný, aby žádal své přátele o pomoc, tak jen sedí hodiny ve svém studiu, zírá do zdi a pak jen maluje na kus papíru nebo plátna veden představivostí vyvolanou hladem.
Ve třicátých letech začíná poprvé tisknout své první litografie.
Se začátkem druhé světové války se Miró ze Španělska stěhuje do Normandie. Musí však odtamtud odejít, neboť Němci na Normandii útočí bombardováním. Ze svého umění zachraňuje na útěku pouze 'Konstelace'.
Po válce Miró odjíždí do New Yorku, kde je na jeho počest uspořádána výstava v Muzeu Moderního Umění. Jeho práce vzbudí takový ohlas, že je Miró požádán, aby dělal rozsáhlé nástěnné malby. Nachází úspěch i v sochařství, a tak se jeho návštěva USA stává rozšířením jeho uměleckých obzorů. 
Miró byl jedním z největších surrealistů, našel cestu z neznámých uliček podvědomí, našel nesmírnou sílu symbolů a kombinaci barev svou tvořivostí. 

 










Joan Miró
Air

litografie / lithograph
35,5 x 26,5 cm, 1937
signováno LD v desce / signed in the stone

 















Joan Miró
Graveur I

dřevoryt / woodcut
32 x 25 cm, 1983
opus 255a

 


 














 

Joan Miró
Graveur II

dřevoryt / woodcut
32 x 25 cm, 1983
opus 255b

 




 














 

Joan Miró
Sculptures

litografie / lithograph
66 x 76,5 cm, 1980
signováno PD v desce / signed in the stone