Světová grafická avantgarda XX. století
World Graphic Avantgarde of the XX. Century

3
. část / part 3

Henri Matisse
Joan Miró


zpět na úvod / back to preface
×x

 

 

 

Henri Matisse

 

 

Zcela samozřejmě je nejvíce na výstavě zastoupena tzv. Pařížská škola (École de Paris), jejímž nejstarším členem byl syn obchodníka s obilím Henri Matisse (1869-1954). Patří k zakladatelům fauvismu (fauves = šelmy), hnutí, které ovlivnilo celou Matissovu tvorbu. Směle klade vedle sebe i zcela kontrastní barvy. Arabeska a rytmus jsou pak vedle barvy nejdůležitějším prostředkem jeho výraziva. Protože se v posledních letech pohyboval jen na invalidním vozíku (jak stejné s Renoirem!), zavedl do umění vystřihovánky, kdy z barevných papírů vystřihovával tvary, které v přesných rytmech zalepoval. Z takto hotových objektů pak nechávat tisknout litografie a pochoir. Známé jsou fotografie, kdy uprostřed ohromného ateliéru sedí na vozíku spokojený Matisse a na podlaze všude kolem je halda barevných odstřižků... 
Vedle typicky matissovské abstrakce jsou vystaveny i dva motivy z moderní hudby: Kreolský tanečník a Klaun z převratného dvacetidílného cyklu Jazz. Všechny bar. litografie vznikly jako vystřihovánky a patří k těm nejčastěji reprodukovaným z celého Matissova díla.

 

 

Henri Matisse - Abstract Composition
litografie / litograph, 1952, 26 x 24 cm
 


rámováno / framed
47 x 44 cm rám /frame

 

 

 

 


Henri Matisse - La Danseuse Créole
litografie / litograph, 1950, 82 x 54
 


 




 

 

 

Henri Matisse - Le clown, Jazz 1
litografie / litograph, 1947, 37 x 28
 


rámováno / framed
74 x 65 cm rám /frame

 

 

 

 

 

 

Joan Miró

 


Syn španělského zlatníka Joan Miró (1893 -1983) se během svého dlouhého života bez extravagancí věnoval především elementárním výtvarným znakům, které jsou stejně výmluvné jako dětská kresba nebo tvorba primitivů. Málokterý tvůrce má i pro laika tak poznatelný rukopis. 

Není divu, že jeho znakové litografie se často zvětšovaly a tiskly pro interiérovou dekoraci ofsetem; na výstavě jsou významné původní originály, opět z pařížské litografické dílny Fernanda Mourlota.


 

Joan Miró - Abstract composition I (opus 117)
litografie / litograph, 1977, 32x24 cm
 


rámováno / framed
62 x 54 cm rám /frame

 

 


 


 

Joan Miró - Abstract composition II (opus 1040)
litografie / litograph, 1975, 32x24,5 cm
 

 

 

 


 

 

 

Joan Miró - Le chien aboyant á la lune réveille le coq
litografie / litograph, 1952, 35x53 cm
 



rámováno / framed
75 x 92 cm rám /frame

 

 

 

 


 

zpět na úvod / back to preface

pokračování - část 4 / go on part 4